پاسخ به شبهات وهابیت
یکی از علمای بزرگ اهل سنت فخر الدین محمد بن عمر رازی معروف به فخر رازی است که در سال 606 هجری قمری بدرود حیات گفته ، او کتابهای بسیاری نوشته از جمله تفسیری طولانی به نام تفسیر الکبیر که به نام مفاتیح الغیب هم شناخته میشود .
او در جلد 17 صفحه 130 هنگام تفسیر آیه 65 سوره مبارکه یونس در تفسیر « انّ العزة لله جمیعا » سوال و جوابی را مطرح می کند که عبارت او چنین است :
فان قیل : قوله انّ العزة لله جمیعا کالمضادة لقوله تعالی و لله العزة و لرسوله و للمومنین.
قلنا : لا مضادة لانّ عزة الرسول و المومنین کلها بالله فهی لله
ترجمه : اگر سوال شود این آیه که می فرماید همه عزت برای خداست با آیه دیگر که می فرماید عزت برای خدا و رسول و مؤمنان است با هم هماهنگ نیست.
جواب می دهیم که این دو آیه با هم هماهنگ است و بین آیات ناهماهنگی نیست چون عزت رسول و مؤمنان هم، خداوند به آنها عطاء کرده و عزت آنها در حقیقت عزت خداست.
نظیر این سوال و جواب در امور دیگر هم جاری است مثلا خداوند متعال در آیه 44 سوره زمر می فرماید : « قل لله الشفاعة جمیعا » که همه شفاعت از آن خداست و در آیه 23 سوره سبأ می فرماید : « یومئذ لا تنفع الشفاعة الا من اذن له الرحمن » که روز قیامت کسانی که خداوند به آنها اذن بدهد حق شفاعت دارند یعنی آنها حق شفاعت کردن را از خداوند متعال میگیرند و با اذنی که خداوند به آنها می دهد عده ای شفاعت می کنند.
طبق اصطلاح فیلسوفان مسلمان، هر یک از عزت ، شفاعت و علم غیب رسول و ائمه اطهار در طول عزت و شفاعت و علم غیب خداوند متعال است . این امور در خداوند بالاصاله و بالذات است و در پیامبر و ائمه (علیهم السلام) بالتبع و بالغیر است و طبق بیان عارفان مسلمان، رسول و ائمه (علیهم السلام) مظهر عزت و شفاعت و علم غیب خداوند هستند.این امور نسبت به خداوند بالحقیقه و نسبت به دیگران بالمجاز خواهد بود.
مثال عرفی برای بیان (در طول هم بودن) نظیر اینکه رئیس اداره برای انجام کاری به معاون خود دستور می دهد ،معاون هم به کارمندان زیر دست خود دستور می دهد و بالاخره امر رئیس اداره انجام می شود. در اینجا اگر رئیس اداره بگوید من فلان کار را کردم ، درست گفته و اگر معاون هم گفت من انجام دادم او هم درست گفته و همچنین کارمندان هم همین طورند.
یا نظیر اینکه گاهی انسان میگوید من دیدم و گاهی می گوید چشم من دید که هر دو صحیح است روح انسان بوسیله چشم که ابزار دیدن است می بیند این ها در طول همند و این ها همان مظهریست که در عرفان اسلامی مطرح است که به معنای آیت و آینه بودن موجودات است یعنی تمام موجودات عالم ، مظهر و آیت و نشانه اسماء و صفات خداوند متعال هستند و اسماء و صفات او را نشان می دهند مثلا مادر نشان و مظهر رحمت خداوند است و پزشک مظهر شافی بودن پروردگار است و هر موجودی به اندازه کمال خود ، صفات خدا را نشان می دهد.
پادشاهان مظهر شاهی حق عالمان مرآت آگاهی حق
و انسان در این مظهر بودن به حدی می رسد که تمام اسماء و صفات خدا را نشان میدهد هم اسماء جمال را و هم اسماء جلال ، هم صفات مهر و هم صفات قهر ، یعنی آینه تمام نمای اسماء و صفات خداوند متعال می شود و به تعبیر عارفان مسلمان انسان کامل می شود که عبارت از انبیاء و ائمه (علیهم السلام) هستند و سر سلسله و سرآمد انسان های کامل ، چهارده معصوم (علیهم السلام )هستنند لذا پیامبر گرامی اسلام فرمود : « من رآنی فقد رأی الحق » هرکس مرا دید و من را شناخت ، او خدا را شناخته است . و همچنین حضرت علی (ع) فرمود : « ما لله آیة اکبر منّی » برای خداوند متعال آیه و نشان ای بزرگتر از من نیست.
با این بیان جواب بسیاری از شبهات وهابی ها نسبت به مذهب شیعه داده میشود.وهابی ها با این حرف های خود که علم غیب و شفاعت پیامبر و ائمه (ع) و امور دیگر را انکار می کنند نشان می دهند که نه خدا را شناخته اند نه پیامبر و اهل بیت را ،خداوند را نعوذ بالله یک موجود محدود و دست و پا بسته بخیل و عاجز معرفی کردند و پیامبر و اهل بیت را هم فقط در جسم خلاصه کردند و کمالات و مقامات معنوی انسان را منکر شدند . مگر انسان فقط همین جسم مادی است ؟ مگر عالم فقط همین عالم ماده است ؟ نه ، سخت در اشتباهند . نه انسان فقط بدن و جسم است و نه عالم فقط عالم ماده است .انسان علاوه بر بدن دارای روح و نفس ناطقه است و غیر از این عالم ماده ، عالم برزخ و عالم عقول که در لسان شریعت از آن به عالم ملائکه تعبیر می شود وجود دارد و فوق همه این ها خداوند متعال است که روح انسان را در اثر تطهیر و تزکیه و خودسازی با عوالم برزخ و ملائکه ارتباط و اتصال برقرار میکند و آن عوالم است که مخزنهای الهی است و طبق بیان صریح قرآن کریم از آیه 33 سوره احزاب که می فرماید : « انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا » که خداوند فرموده که هر نوع پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شما را تطهیر و پاک نماید. این اهل بیت اند که سر سلسله و صدر نشینان اهل طهارت ، پاکی ، قداست و عصمت هستند و آن ها، آنچه را از آن عوالم دیگر دیده و چشیده اند به ما خبر می دهند که این علم غیب است. و با قداست و طهارتی که دارند انسان های ناقص و گنهکار را پاک میکنند و به عالم انسانیت می کشند که این از معانی لطیف شفاعت است که آن ها، انسان ناقص را به کمال می رسانند و آنان بنده محض خداوند متعال هستند.خداوند عزیز است و برای عزیز شدن باید خود را به عزیز رساند و آنها در سایه عبودیت و بندگی کامل به قرب خداوند عزیز رسیده اند و به خاطر قرب با عزیز، عزیز شده اند و به همین بیان پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) دیگر صفات خداوند متعال را هم نشان می دهند . هم رحمت او را نشان می دهند و هم غضب او را.اگر خداوند متعال ، رحیم فی موضع العفو و الرحمه و شدید العقاب فی موضع النقمه است یعنی در جایگاه رحمت ، رحیم است و در محل غضب عقاب می کند. اهل بیت هم این چنین هستند و همین طور سایر صفات الهی ، و در یک کلام اهل بیت آینه تمام نمای خداوند هستند که تمام صفات پروردگار را نشان می دهند یعنی اهل بیت انسان کامل اند.
اگر اهل بیت انسان هایی این گونه اند آیا نباید در عزای شهادت این بزرگواران گریست؟ ؛ آیا نباید در اعیادشان شاد بود؟ ؛ آیا نباید به زیارت مشاهد و قبور مشرفه آن بزرگواران شتافت؟ ؛ آیا نباید آثار و علوم و احادیث آنها را زنده کرد؟ ؛ آیا نباید به اخلاق آنها متخلق شد؟ ؛ آیا نباید به فقه و حقوق آنها عمل کرد؟ ؛ آیا نباید به اعتقادات آنها معتقد بود؟
حال که گوشه ای از مقامات آن بزرگواران روشن شد برای معرفت و آشنایی بیشتر نسبت به آن ذوات مقدس در محضر زیارت جامعه کبیره که از حضرت امام هادی (علیه السلام ) صادر شد و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه ) دستور به قرات آن زیارت عظیم فرموده اند؛ زانوی ادب بزن و با مطالعه کتاب شریف « ادب فنای مقربّان » که شرح بر این زیارت به قلم فقیه ارجمند و مفسر گرامی و عارف ربانی حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) است هم معرفت خود را نسبت به ذوات مقدس بیشتر کن و هم ببین دیگران چگونه با یک مشت خاک می خواهند خورشید را خاموش کنند یا دریا را گل آلود کنند و خدا را شکر کن که سر بر آستان ولایت و امامت چه بزرگوارانی فرود آوردی.
الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا أن هدینا الله
لطفاً نظرات خود را درباره این مطلب بنویسید.